Is offline reclame maken nog wel effectief?
Daar waar offline marketing altijd de standaard was, wordt dat nu steeds meer de online kant van marketing. Denk hierbij aan online video advertenties, maar natuurlijk ook de hele tak van zoekmachine marketing. Het is dan ook niet gek dat steeds meer mensen zichzelf afvragen of offline marketing nog steeds effectief is. In deze blog geven wij hier antwoord op.
Targeten is lastig
Een nadeel van offline marketing is dat het targeten van de juiste doelgroep een stuk lastiger is dan online. Uiteraard is er een vorm van targeting mogelijk, maar niet zo specifiek en diepgaand als dat online kan. Is dit dan per se een nadeel? Wat ons betreft niet. Bij online worden de kosten van een advertentie vaak gebaseerd op het aantal vertoningen en klikken, terwijl er bij offline marketing vaker een vaste prijs wordt afgesproken. In dat geval is het dus niet erg als iemand die niet tot de doelgroep behoort jouw advertentie ziet.
Wat is persoonlijker?
Daar waar een advertentie online te personaliseren is op basis van historisch zoekgedrag, is het voor de rest natuurlijk niet echt persoonlijk. Terwijl offline marketing wél hartstikke persoonlijk kan zijn. Als jij op het stadsplein flyers gaat uitdelen, kun je hier ook een begeleidende toelichting bij geven die het verhaal van de flyer extra kracht geeft. Bovendien heeft de ontvanger ook gelijk een persoonlijker en realistischer beeld van de persoon achter de boodschap. Wel is het belangrijk dat de inhoud van de flyer aansluit op de inhoud van de pitch!
Meten van het resultaat
Wat een groot nadeel is van offline marketing is dat het resultaat niet zo goed te meten is. Hoe meet je of je naamsbekendheid is vergroot zonder een grootschalig marktonderzoek uit te voeren? Terwijl je met online marketing bij wijze van iedere klik van een bezoeker kunt meten. Toch hoeft dit geen reden te zijn om helemaal geen offline marketing te doen. Sterker nog, door slimme manieren kun je zelfs een deel van het resultaat meten met offline campagnes. Voeg bijvoorbeeld een scanbare QR code toe aan jouw flyer of billboard, waardoor je nauwkeurig kunt meten hoeveel mensen naar aanleiding van jouw marketingboodschap naar jouw site komen. Misschien levert het wel meer op dan de online marketing!