Zo vergroot je het succes van je B2B webshop!
Het aantal webshops in Nederland stijgt ieder kwartaal weer, waardoor er op dit moment ongeveer 9.000 Nederlandstalige webshops actief zijn op het wereld wijde web. Hoe kun je je als ondernemer onderscheiden in deze grote markt? En waar liggen kansen om in 2023 jouw marktaandeel te vergroten? In deze blog vind je handige tips om de conversie te verhogen voor de B2B markt.
Gemak dient de mens
De afgelopen jaren heeft de digitalisering een enorme opmars gemaakt in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit zie je niet alleen terug in het flexibele, hybride werken, maar ook in het aankoop verkeer. Steeds meer ondernemers verkiezen online gemak boven een fysieke groothandel. Hier kun je als B2B webshop direct op inspelen door het gebruiksgemak van jouw webshop te vergroten. Dit doe je door aandacht te besteden aan het responsive maken van je webshop en door een duidelijke lay-out te gebruiken die gemakkelijk te navigeren is. Hoogwaardige afbeeldingen en productbeschrijvingen vergroten het gebruiksgemak ook enorm.
Als klant wil je in een klik kunnen vinden wat je zoekt. Snel kunnen betalen en het liefst zo min mogelijk klikken voor een bestelling. Een geoptimaliseerde webshop kan echt een groot conversie verschil maken. Laat daarom regelmatig de webshop testen door verschillende personen in verschillende leeftijdscategorieën. Is het voor iedereen gebruiksvriendelijk? Snapt iedereen de navigatie? Zo weet je zeker dat minder digitaal vaardige ondernemers ook optimaal gebruik kunnen maken van jouw webshop.
Achter de schermen
Het succes van een B2B webshop is niet alleen afhankelijk van het gebruikersgemak, maar ook van de workflow achter de schermen. Als webshop wil je snel en adequaat kunnen leveren. Het is daarom belangrijk om altijd de voorraden up-to-date te hebben. Verder zijn snelle communicatielijnen tussen de verschillende afdelingen cruciaal. Het magazijn moet per direct voorraadwijzigingen kunnen communiceren aan het e-commerce team. Hier kun je Excel sheets voor gebruiken, maar er zijn ook complete product information management systemen beschikbaar om productdata efficiënt te beheren. Ook als er sprake is van meerdere afdelingen en leveranciers. Zo voorkom je fouten en zorg je voor een professionele uitstraling richting de klant.
Conversie verhogende marketing
De tip voor marketing in 2023 is toch wel dat er meer targeting mag plaatsvinden. B2B klanten krijgen dagelijks honderden mailtjes binnen en jij moet zorgen dat jouw e-mailmarketing opvalt in deze massa. Stuur daarom geen algemene mailtjes meer naar iedereen, maar ga (potentiële) klanten targeten op hun interesses. Maak bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen voor producten die ze vaak bestellen. Zo vergroot je de conversie van je webshop en draag je bij aan een persoonlijke ervaring voor je klant. Hoe persoonlijker je aanbod is, hoe kleiner de kans is dat klanten zich uitschrijven van je e-maillijst. Persoonlijk, getarget en op maat is een trend die je in 2023 mag gaan omarmen als B2B webshop.